Wednesday 20 July 2016

Satu Tips Anak Cemerlang

بسمﷲ الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

     Ila bukan orang yang layak untuk memberi tips nie.. Tapi sekadar ingin berkongsi tips yang Ila dapat dari orang-orang yang lebih berpengalaman... Rumusan yang Ila dapat buat ialah...


     ''DOA IBU SANGAT MUSTAJAB & PENYUMBANG BESAR KEJAYAAN ANAK-ANAK''

     Sejak berkahwin dan dikurniakan anak, bila hari raya Ila dan suami rajin menziarahi bekas cikgu masa sekolah dan rakan-rakan sekerja yang lebih berusia. Yang lebih berusia tentunya lebih berpengalaman... Masa nilah masa terbaik untuk minta pendapat, nasihat dan dengar pengalaman mereka. Memang sangat berguna.

TIPS ANAK CEMERLANG
     "BANYAKKAN SOLAT HAJAT UNTUK KEJAYAAN ANAK, SOLAT SETIAP MALAM, SEJAK ANAK KECIL BUKAN KETIKA ANAK HENDAK AMBIL PEPERIKSAAN BESAR SAHAJA."

    Inilah tips yang Ila dapat dari 3 orang ibu yang berjaya mendidik anak-anaknya sehingga ke menara gading. Kesemuanya adalah guru. Ila cerita sikit pasal ibu-ibu nie yang buat Ila kagum.

Cikgu 1.
    Cikgu sekolah menengah yang merupakan cikgu suami Ila. Sekarang cikgu 1 masih lagi mengajar. Cikgu 1 ada 6 orang anak kalau tak silap Ila. Yang sulung sebaya suami Ila dan rakan sekelas suami Ila. Anak yang sulung cikgu 1 seorang pensyarah. Ada PHD masa umur 26 tahun. berbiasiswa penuh. Anak kedua dan ketiga jurutera. Keempat sehingga bongsu masih bersekolah. Diringkaskan.... semuanya pandai-pandai belaka.

Cikgu 2.
     Cikgu 2 nie merupakan sepupu mak mertua Ila. Ada 4 orang anak. Dia cerita anak-anaknya masa sekolah tak pandai. Dia pun tak pandai. Tapi dia amalkan tip dekat atas tu.. Supaya sikap anak-anaknya berubah. Sekarang anak yang sulung umur 24. Baru kahwin masa raya.. da nak habis belajar. Walaupun anak-anaknya tak secemerlang anak-anak cikgu 1 tapi bila tengok penampilan anak-anak cikgu 2 nie sangat menyejukkan hati. hmmm.... Kejayaan bukan semata-mata diukur dengan pencapaian akademik je. Betul tak.. Memang akan rasa cemburu tengok cara anak-anak cikgu2 nie berkomunikasi. Lembut dan sangat bersopan.

Cikgu 3
    Cikgu 3 nie isteri kenalan encik suami. Sangat lemah lembut dan Ila sangat terinspirasi dengan cara percakapannya. Gayanya penuh kasih sayang. Anaknya yang sulung baru 21 tahun, masih lagi belajar dalam bidang kimia. Yang kedua umur 19tahun. Tengah tunggu panggilan U. Sebenarnya tunggu tarikh pendaftaran je. Da dapat kursus perubatan UITM. Ikut cerita suami, anak-anak cikgu 3 nie pandai.. Sebab suami Ila sendiri pernah mengajar anak-anak cikgu 3. Bukan setakat pandai, kelakukan pun sangat baik dan menyenang orang sekeliling.. Masa Ila datang beraya.. memang sejuk ke mata dan hati bila tengok anak-anak cikgu 3.

     Cukuplah dulu cerita Ila... Moga kita sama-sama mendapat manfaat dari perkongsian ini. 

     Ila berazam untuk buat tip yang Ila kongsikan nie sedayanya.. Bukan senang nak istiqomah... Moga Allah memberkati. Amin....

No comments:

Post a Comment

Shoppin Online & Dapat Cashback

بسمﷲ الرحمن الرحيم Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang      Siapa yang tak suka berbelanja aka shopping kan... Ter...