Monday 1 October 2012

BELANJA KAHWIN SEPTEMBER 2012

بسمﷲ الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

      Da lama nak tulis post nie tapi tak punya kesempatan. Mungkin Allah belum izinkan tapi hari ini dengan izin-Nya dapat juga menulis kembali. Semoga post ini dapat disiapkan dan dipostkan pada hari ini juga.

      OK... Tajuk post nie 100% adalah berdasarkan pengalaman sebenar buat majlis walimatul urus pada awal bulan September hari itu. Selepas sebulan dan selepas majlis bertandang berlangsung baru punya masa untuk menaip.

      Moga pengalaman ini menjadi panduan dan sebagai persediaan kepada kawan-kawan yang sedang merancang untuk mendirikan masjid. Kepada kawan-kawan yang masih belum ada perancangan ke arah itu atau pun masih belum punya pasangan yang sesuai boleh saja buat persiapan awal. Siapa tahu ketentuan Allah swt. Jika mahu dilangsungkan awal, perbelanjaan dan persediaannya sudah ada dan tidaklah stress untuk membuat persiapan.

      Perbelanjaan berikut sebenarnya untuk majlis yang dijalankan secara sederhana dan diadakan di kawasan kampung yang masih amalkan rewang (gotong-royong untuk memasak). Jadi jika ada dikalang kawan-kawan yang ingin mengadakan majlis gilang gemilang perlulah gandakan bujet kawan-kawan.
 
 
Jumlah Besar = RM 12 845 
 
      Macam tulah perbelanjaan yang telah dibuat semasa menjalankan majlis yang lepas. Tapi sebenarnya lebih lagi sebab banyak lagi perkara yang kecil-kecil tak diambil kira dan....  perbelanjaan di atas adalah perbelanjaan untuk persiapan pengantin perempuan sahaja dan ini bukanlah perbelanjaan untuk keseluruhan majlis.
      Jadi, kepada kawaqn-kawan yang telah bercita-cita hendak melangsungkan perkahwinan silalah menabung sebanyak-banyaknya. Sebab kadang-kala kita akan alami beberapa perkara yang kita tak jangka. Tapi bila da ada duit perkara tersebut tak lah membebankan sangat walaupun duit bukan segalanya tapi segalanya di dunia perlukan duit... Sekian...
 
p/s: untung jadi pengantin perempuan, sebab perbelanjaan boleh guna duit hantaran. Jadi taklah terbeban sangat. kepada yang lelaki jangan asyik nak enjoy abiskan duit je mase bujang nanti tiba-tiba nak kahwin tak ada duit kan susah.... dan tolonglah kalau boleh jangan harapkan mak ayah yang sediakan segalanya dan anda hanya sediakan duit hantaran sahaja. hal lain anda tak ambil peduli...

No comments:

Post a Comment

Shoppin Online & Dapat Cashback

بسمﷲ الرحمن الرحيم Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang      Siapa yang tak suka berbelanja aka shopping kan... Ter...