Wednesday 31 October 2012

Kahwin, seronok ke?

بسمﷲ الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
 
       Bila baca tajuk entry kali ini jangan salah paham pulak. Bukan merasakan perkahwinan yang telah dibina ini tidak membahagiakan cuma tidak menyangka pelbagai perkara baru akan kita rasai bila sudah berumah tangga. Tapi tak tahulah kalau pihak lelaki tidak merasa apa yang isterinya rasa.
 
      Entry ini sekadar untuk berkongsi pengalaman supaya rakan-rakan yang lain lebih bersedia menghadapi alam perkahwinan. Semoga menjadi panduan dan persediaan dari segi mental dan fizikal untuk mengukuhkan lagi ikatan yang dibina dengan penuh keceriaan.
 
Apa yang diri ini rasa lepas kahwin...
 
     Firstly, kahwin ini memang seronok macam yang orang-orang yang dah laluinya cakap. Apatah lagi, tuan punya blog nie kahwin tanpa bercinta. Jadi, time nie la masanya untuk bercinta dan kenal-mengenali antara satu sama lain. Memang indah dan lagi best sebab tak ada apa yang boleh halang sebab da kahwin secara yang sah. Pendek kata nak buat apa pun tak takut. Nak jalan-jalan pegang tangan, balik lambat malam-malam dan nak pergi dating mana-mana tak perlu minta kebenaran sesiapa. Mak ayah pun tak bising.

Ku berdoa agar ikatan ini tetap utuh hingga ke syurga, amin...

 
     Tapi bila berkahwin, banyak benda yang kita perlu korbankan. Biasanya dan da jadi adat perempuan aka isteri akan ikut suami. Macam-macam kene ikut. Kehendak suami adalah keutamaan selagi tak melanggar hukum syarak. Jadi, isteri perlu banyak bersabar dengan semua tu. Mungkin sebab tulah ramai kakak-kakak kat tempat kerja nie bagi pesanan masa nak kahwin ari tu banyak-banyakkan berSABAR. Masa baru tunang dulu pun makcik encik tunang (sekarang da jadi suami) pun ada pesan perkara yang sama.
 
     Masa tu memang tak faham apa-apa & cuma anggap itu pesanan untuk hadapi dugaan masa bertunang tapi sampai dah nak kahwin rasanya tak adalah dugaan yang teruk sangat cuma sekali je sebab berselisih pendapat. Itu pun  sekejap je sebab masih baru mula mengenali diri masing-masing.
 
     Bila da 2 bulan lebih berumah tangga nie baru benar-benar faham apa maksud SABAR yang sebenar. Itulah lumrah hidup. Perubahan yang terasa besar sekali sebab sebelum ni apa-apa keputusan buat sendiri cuma minta pendapat mak dan ayah. Memang perlu kesabaran yang tinggi untuk menerima keputusan orang lain buat untuk kita. Lebih-lebih lagi keputusan itu agak membebankan diri...

      Pendek kata perkataan SABAR tu besar pengertiannya dalam sebuah perkahwinan. Bila rasa sabar kurang atau hilang mungkin itulah salah satu punca masalah rumah tangga terjadi dan akhirnya berlaku perceraian yang merupakan perkara yang tidak disukai Allah tapi dihalalkan.

     Apa-apa pun SABAR.... SABAR... SABAR....


p/s: semoga encik suami terus sabar mendidik diri ini dan diri ini sabar melayan kehendak encik suami. amin...

No comments:

Post a Comment

Shoppin Online & Dapat Cashback

بسمﷲ الرحمن الرحيم Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang      Siapa yang tak suka berbelanja aka shopping kan... Ter...