Thursday 19 July 2012

RESIPI: MUFIN JAGUNG KUKUS

Dengan nama Allah yang Maha pemurah Lagi Maha Penyayang

        Kali nie, Ila nak kongsi resipi mufin jagung kukus. Oven dekat rumah da 3 tahun rosak. jadi makanan yang perlu bakar tak dapat dibuat. Terpaksalah cari resipi yang dimasak tanpa perlu membakar. Rindu sangat nak buat kuih, kek dan biskut tapi tak ada oven, nak buat macam mana kan..

        Bagusnya kalau ada orang nak hadiahkan oven.. Hehehe.. Yang kecik pun tak apa. Bukan tak mampu nak beli sendiri tapi... buat masa sekarang duit banyak nak pakai untuk perkara yang lebih penting. Antaranya, nak renew road tax. Tak sampai seminggu lagi nak tamat tempoh. Hmmm (-_-)... Sabar jela.. Ada rezeki nanti, insya-Allah akan dibeli juga...

       Tanpa buang masa lagi, mari kita buat MUFIN JAGUNG KUKUS.


Bahan A
2 cawan tepung gandum
1 camt baking powder
1 camt soda bikarbonat
1 camt garam
Bahan B
1 cawan jagung krim (yang dalam tin @ kisar sendiri)
1 cawan minyak masak
1 cawan gula pasir (kurangkan kalau tak nak manis)
1 biji telur

Kaedah Membuat:
  1. Ayak bahan A dan gaul garam.
  2. Masukkan bahan B ke dalam campuran tadi dan gaul sebati.
  3. Masukkan adunan ke ke dalam kertas acuan yang sudah dialas dengan acuan pengukus atau pun nestin (tak pasti ejaannya betul ke tak tapi bunyinya macam tu la).
  4. Panaskan pengukus (sebelum buat bancuhan adunan da boleh panaskan dengan api kecil untuk jimatkan masa).
  5. Kukus adunan selama 25 hingga 30 minit dengan api besar.
  6. Sudah masak boleh dihidang (cara nak tahu dah masak ke belum boleh cucuk mufin dengan lidi sate, kalau ada yang melekat pada lidi dan cair masih belum masak la tu..)

       Tak ada gambar nak tunjuk sebab belum buat lagi.. Hehe.. Balik kerja nanti nak beli bahan-bahan nak buat mufin nie. Bila da buat dan jadi boleh la kongsikan gambar hasilnya ye..


p/s: resipi nie dapat dari buku "1 Hari 1 Resipi" banyak resipi siap gambar lagi. Memang best. Bolehlah dapatkan di POPULAR seluruh Malaysia. (^_^) promote nie..

No comments:

Post a Comment

Shoppin Online & Dapat Cashback

بسمﷲ الرحمن الرحيم Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang      Siapa yang tak suka berbelanja aka shopping kan... Ter...